سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
5اسیلوسکوپ دستی 200MHz دو کانال فانکشن ژنراتور مولتیمتر HDS2202S30600329302490000001249000000
4دستگاه bod سنج شركت LOVIBOND ساخت آلمان مدل BD6003060041494169158000011691580000
3الکترود قابل تعویض tds/ec مترهای قلمی کد ad32p306004621010
2دیتالاگر دما و رطوبت پرتابل USB مدل MIC 98875SD 306001259577000000177000000
1 وکیوم متر(خلاء سنج) دیجیتال لوترون مدل LUTRON VC-920030600132022010000001201000000
بستن

پلاستيك ها و لاستيك ها

 لاستيكها

 از ويژگي برجسته لاستيكها مدول الاستيسيته پايين آنها است همچنين  مقاومت شيميايي و سايشي و  خاصيت  عايق بودن آنها باعث كاربردهاي بسيار در زمينه خوردگي ميگردد . مثلا لاستيكها با اسيد كلريدريك    سازگارند و به همين دليل لوله ها و تانكهاي فولادي با روكش لاستيكي سالهاست مورد  استفاده قرار   ميگيرند .

 نرمي لاستيكها نيز يكي ديگر از دلايل كاربرد فراوان  اين مواد ميباشد مانند شيلنگها، نوارها و تسمه ها ، تاير  ماشين و …

 لاستيكها به دو دسته تقسيم ميشوند :

1.  لاستيكهاي طبيعي                     2.  لاستيكها ي مصنوعي

بطور كلي لاستيكهاي طبيعي داراي خواص مكانيكي بهتري هستند مانند مدول الاستيسيته پايينتر ، مقاومت در برابر بريدگي ها  و توسعه آنها  اما در مو رد مقاومت خوردگي  لاستيكهاي مصنوعي داراي شرايط بهتري هستند.

لاستيكها ي طبيعي

لاستيك داراي مولكولهاي از ايزوپرن ( پلي ايزوپرن ) مي باشد و به صورت يك شيره مايع از درخت  گرفته مي شود ، ساختمان كويل شكل آن باعث  الاستيسيته بالاي اين ماده مي شود (100 تا 1000 درصد انعطاف پذيري).



محدوديت حرارتي لاستيك نرم حدود 160 درجه فارنهايت است ، اين محدوديت با آلياژ سازي تا حدود 180 درجه فارنهايت افزايش مي يابد. با افزايش گوگرد و حرارت دادن لاستيك سخت تر و ترد تر مي شود. اولين بار در 1839 چارلز گودير اين روش را كشف كرد و آن را ولكا نيزه كردن ناميد ، حود 50% گوگرد باعث  جسم سختي بنام ابونيت ميگردد كه براي ساخت توپ بولينگ مورد استفاده قرار مي گيرد . مقاومت خوردگي معمولا با سختي نسبت مستقيم دارد .

مدول الاستيسيته براي لاستيكها ي نرم و سخت بين 500 تا 500000 پوند بر اينچ متغير است.

لاستيكها ي مصنوعي

در جنگ جهاني دوم وقتي منابع اصلي لاستيكها بدست دشمن افتاد نيـاز شديدي براي جايگزيني آن توسط يك ماده  مصنوعي احساس مي شد. در اوايل دهه 1930 نئوپرن توسط دوپنت بدست آمد ،اين ماده پنجمين ماده استراتژيك در جنگ جهاني بود.

امروزه لاستيكها ي مصنوعي زيادي شامل تركيباتي با پلاستيكها وجود دارند.



فيلرهاي نرم كننده و سخت كننده مختلفي براي بدست آوردن خواصي چون  الاستيسيته ، مقاومت در برابر خوردگي و  مقاومت در برابر حرارت با هم تركيب مي شوند كه در ادامه به معرفي چند تا از اين مواد ميپردازيم :

1 . نئوپرن و لاستيك نيتريل  در مقابل نفت و گاز مقاومند. يكي از اولين كاربردهاي آن در شيلنگهاي پمپ بنزين است .

2 . لاستيك بوتيل  :  خاصيت برجسته اين لاستيك عدم نفوذ پذيري در مقابل گازهاست اين خاصيت باعث استفاده آن در لوله هاي داخلي و تجهيزات  كارخانجات مواد شيميايي  مثلا آبندي تانكرهاي  حمل  گاز مي باشد. همچنين اين لاستيك مقاومت خوبي در برابر محيطهاي اكسيد كننده مانند هوا و اسيد نيتريك رقيق دارد .

3 . لاستيك سيليكون : مقاومت حرارتي اين لاستيك  در حدود 580 درجه فارنهايت مي باشد .

4 . پلي اتيلن كلرو سولفاته شده : داراي مقاومت عالي در محيطهاي اكسيد كننده مثل 90% اسيد نيتريك در درجه حرارت محيط ميباشد .

لاستيكهاي نرم در مقابل سايش بهتر عمل مي كنند . روكشها مي توانند از لايه هاي سخت و نرم تشكيل شوند.

 

  •  پلاستيك ها

در 15 سال اخير كاربرد پلاستيك ها  بشدت افزايش يافته است . يكي از انگيزه هاي اوليه براي بدست آوردن اين مواد جايگزيني توپهاي عاجي بيليارد بوسيله يك ماده ارزانتر بود.

پلاستيك ها توسط ريختن در قالب ، فرم دادن ، اكستروژن و نورد توليد مي شود و به صورت قطعات توپر، روكش، پوشش، اسفنج، الياف و لايه هاي نازك وجود  دارند  . پلاستيك ها مواد آلي با  وزن  مولكولي  بالا  هستند كه مي توانند  به شكلهاي مختلف در آيند .بعضي از آنها به صورت طبيعي يافت مي شوند ولي اكثر آنها به صورت مصنوعي به دست مي آيند .

بطور كلي پلاستيك ها در مقايسه با فلزات و آلياژها خيلي ضعيفتر ، نرمتر ، مقاومتر در برابر يونهاي كلر و اسيد كلريدريك ، مقاومت كمتر در برابر يونهاي اكسيد كننده مثل اسيد نيتريك  ، مقاومت كمتر در برابر حلالها و داراي محدوديت حرارتي پايينتر مي باشد . خزش در درجه حرارتهاي محيط يا سيلان سرد از نقطه ضعفهاي پلاستيك ها بويژه ترموپلاستها مي باشد.  

   ترموپلاست ها                                 

 : پلاستيك ها    

ترموست ها    

ترموپلاست ها با افزايش درجه حرارت نرم مي شوند و موقعي كه سرد مي شوند به سختي اوليه باز مي گردند . اكثر آنها را مي توان ذوب نمود .

ترموست ها با افزايش درجه حرارت سخت مي شوند و با سرد شدن سختي خود را حفظ مي كنند و با حرارت دادن تحت فشار شكل مي گيرند و تغيير شكل مجدد آنها ممكن نيست ( قراضه آن قابل استفاده نيست ) .

خواص پلاستيكها را مي توان با افزودن مواد نرم كننده ، سخت كننده و فيلر بطور قابل ملاحظه اي تغيير داد .  پلاستيكها مانند فلزات خورده نمي شوند .

در جداول زير به مقايسه ترموپلاست ها و ترموست ها از نظر خواص فيزيكي و مكانيكي ميپردازيم.

وزن مخصوص

مدول الاستيسيته

سختي راكول

انعطاف پذيري %

استحكام كششي

نام ماده

4/1

400

110

20 -  2

6000

Pvc سخت

14/1

400

110

45

10000

نايلون

13/2

60

70

250-100

2500

فلورو كربنها

19/1

420

220

5

8000

متيل متا اكرپلات

91/0

200

90

700-10

5000

پلي پروپيلن

ترمو پلاستها


وزن مخصوص

مدول الاستيسيته

سختي راكول

انعطاف پذيري %

استحكام كششي

نام ماده

1/1

1000

90

0

10000

اپوكسي

4/1

1000

125

0

7500

فئوليكها

1/1

1000

100

0

4000

پلي استر ها

25/1

1200

89

0

3500

سيليكونها

48/1

1500

115

0

7000

اوره

  ترموستها

حال به توضيح سه مورد از هر جدول ميپردازيم

ترمو پلاستها

فلورو كربنها :

تفلون و كل اف  و فلورو كربنها فلزات نجيب پلاستيكها هستند به اين معني كه تقريبا در تمام محيطهاي خورنده تا دماي 550 درجه فارنهايت مقاوم هستند . اينها از كربن و فلور ساخته شده اند اولين تترا فلوراتيلن توسط دوپنت توليد شد و تفلون نام گرفت .تفلون علاوه بر مقاومت خوردگي  ، داراي ضريب اصطكاك كمي است كه مي تواند مانند يك روغن كار سطح فلزاتي كه بر روي هم سايش دارند   از خورده شدن در اثر اصطكاك (خوردگي فيزيكي) محافظت كند.

2. پلي ونيل كلرايد(پي .وي .سي )  :

اين ماده اساسا سخت است ولي با اضافه كردن مواد نرم كننده و وينيل استات ميتوان آنرا نرم نمود . كاربرد اين ماده در لوله ها و اتصالات ، دودكشها ، هواكشها، مخازن و روكشها مي باشد .  

3.      پلي پروپيلن :

پلي پروپيلن ، پرو فاكس و اسكان براي اولين بار در ايتاليا بوجود آمدند و داراي مقاومت حرارتي و خوردگي  بهتري نسبت به پلي اتيل بوده و همچنين از آن سخت تر هستند .براي ساخت والو ها ، بطريهايي كه توسط حرارت استريل  مي شوند و لوله و اتصالات به كار مي رود.  

ترموستها

سيليكونها :

سيليكونها داراي مقاومت حرارتي بسيار خوبي هستند . خواص مكانيكي با تغيير درجه حرارت تغيير كمي ميكند .يكي از مواد تشكيل دهنده اين ماده سيليسيم است كه ديگر پلاستيكها چنين نيستند. سيليكونها بعنوان  تركيبات قالبگيري ، رزينهاي ورقه اي  و بعنوان عايق در موتورهاي برقي استفاده           مي شود اما مقاومت آنها در مقابل مواد شيميايي كم است.

5.  پلي استرها  :

پلاستيكهاي پلي استر ، داكرون ، ديپلون و ويبرين  داراي مقاومت خوردگي شيميايي  ضعيفي هستند .مورد استفاده اصلي پلي استر ها در كامپوزيتها بصورت الياف  مي باشد . مثلا كامپوزيت پلي استر تقويت شده و شيشه داراي   چنا ن مقاومتي ميشود كه در بدنه اتومبيل و قايق مورد استفاده مي گردد.

6.فنوليكها :

مواد فنوليكي(باكليت) ،دارز ، رزينوكس از قديمي ترين و معروفترين پلاستيكها هستند .اين مواد عمدتا بر اساس فنول فرم آلدئيدها هستند.

كاربردهاي آن عبارتند از : بدنه راديو ، تلفن ، پريز  ، پمپ ، سر دلكو و غلطكها.


TPO و TPV ها

گرمانرم‌هاي لاستيكي الفینی از دو گروه پلی‌پروپیلن تقویت شده توسط كائوچو تشکیل شده‌اند و تحت عنوان TPO و TPV شناخته می شوند. اخیرا این مواد توسط گروه جدیدی از لاستيك‌هاي الفینی که می‌توانند در ساختمان آنها یا به عنوان جزء كائوچوئي در آمیزه‌های TPO/TPV استفاده شوند، بهبود یافته‌اند. بعلاوه تعداد کمی از TPE های ویژه مورد استفاده در مواد اولفینی کاربردهای خاصی را به خود اختصاص داده‌اند. داستان اولفین ها با حضور TPO و TPV ها در اجزاء داخلی و بیرونی خودرو آغاز شده است که حدود نیمی از TPO/TPV و بیشتر TPO به تنهایی را در بر می گیرد. در خودرو، TPE اولفینی جایگزین TPU گران و سنگین، TPE های دیگر و PVC شده‌اند. رشد رنگدانه، تولید TPO های رنگی- فلزی مصرفی در اجزاء بیرونی و کوچک خودرو را به دنبال داشته است. تلاش برای استفاده از TPO ها در قطعات بزرگ و عمودی که به صورت " رنگ محبوس در قطعه (MIC)" است، ادامه دارد. در اجزاء داخلی خودرو از TPO غیر رنگی برای قطعات لمسی و با براقیت پایین برای کنسول‌ها، پایه‌ها، تودوزی در، شستی تعویض و دستگیره‌های ترمز استفاده می‌شود. TPO های مقاوم در برابر ضربه در دمای پایین در تولید پوشش‌های کیسه هوا گسترش یافته‌اند و TPV های نوین در سیستم‌های درزگیری به جای EPDM گرماسخت به کار می‌روند. از طرفی قالب‌گیری تزریقی برای تولید قطعات بزرگتر مانند بخش مسطح درب TPV/TPO و قاب فرمان استفاده می‌گردد. مدیر فروش شرکت ExxonMobil Specialty Elastomers می‌گوید: IP جزء بعدی است که توسط مواد پایه PP جایگزین می شود. TPO و TPV ها در زمینه غیر خودرویی مانند الکترونیک، وسایل پزشکی، درزگیرهای بسته بندی، سیم و کابل و وسایل آشپزخانه گسترش یافته‌اند. این موارد شامل محصولات خاص مانند TPO های شفاف، اولفین‌های کلرینه و TPV های PIB می باشند. این کاربردها تغییراتی را در ترکیب اصلی TPE اولفینی سبب می‌شوند. رییس شرکت Robert Eller جایگرینی ظرفیت بالای متالوسن بر پایه اتیلن- اکتان و كائوچوهای اتیلن-بوتن در TPO به جای EPDM مانند Engage شرکت Dow و Exact شرکت ExxonMObil را یک مثال مهم می‌داند. ا کنون تولید كائوچوهای اولفینی جدید –مانند Infuse OBC شرکت Dow و Vistamaxx شرکت ExxonMobil- جهت گسترش بیشتر TPO و TPV ها در بازار خودرو و TPE های دیگر هستند. در کاربردهای صنعتی و مصرفی، كائوچوهای اولفینی جدید انتظار یکسانی را برآورده می کنند و با TPV، TPO و TPE استایرنی مانند SEBS معمولی رقابت می کنند. پیش‌تاز این مواد گیره‌های قالبگیری شده به منظور ابزار آلات و وسایل شخصی، درزگیرها، تیوپ، سیم و کابل می باشند.Eller می گوید، رقابت TPV ها در برابر SEBS از جهت مقاومت حرارتی بالاتر و خواص فشار بهتر است. موادی مانند Infuse OBC امکان تولید TPO با سیالیت، مقاومت ضربه و خواص فشاری که با TPV و SEBS معمولی رقابت می کند، را فراهم می کند. مدیر توسعه شرکت Dow، Louis Cirihal ،نیز مسیر رو به رشد ترکیبات هیبریدی TPE ها را به جای سیستم‌های لاستيكي در TPO ها پیش بینی می‌کند. TPO های جدید فرصت‌هایی را برای گرماشکل‌دهی ورق در صندلی های کامیون، ضربه گیرها، قطعات داخلی کامیون و کاربردهای دریایی و غیره فراهم نموده‌اند. Eller می‌گوید گسترش مواد به همراه بهبود فرایند صورت می گیرد. به این ترتیب فرایند شکل دهی حرارتی اقتصادی را برای تولید بیشتر از 80000 تا 100000 وسیله نقلیه ممکن می سازد. عرضه محصولات ویژه در چند سال اخیر آمیزه کارهای جدید فرمول‌بندي TPOها و TPVها را با كائوچوهای خاص و جدید اولفینی تنظیم می کنند. از جمله اینها كائوچوهای اتیلن- پروپیلن ExxonMobil و Versify شرکت Dow و همبسپارهای دسته ای اولفینی Infuse (OBC) با ساختمان دسته ای منحصر بفرد متشکل از دسته های سخت و بلوری MDPE خطی، و نرم و بی‌ریخت اتیلن- اکتان شاخه ای می باشند. برای کاربردهای وسیع از محصولات قالبگیری شده و انعطاف پذیر تا اکسترود شده مانند شیلنگ‌ها، لوله‌ها، فیلم‌ها و الیاف از آمیزه‌های جدید TPO یا TPV استفاده می شود. اولین هدف Dow از Infuse OBC تولید TPO هایی با سختی بالای A 90 است. مشکلات TPO های معمولی و نرمتر مقاومت حرارتی پایین، قدرت ذوب کم و فرانید پذیری آهسته می باشند. Infuse OBC با دمای بلورینگی بالاتر امکان تولید TPO نرم اما با دمای کاربرد بالاتر، قابلیت اکسترود شدن بهتر و فرانید پذیری سریع را فراهم می سازد. اولین TPO و TPV های نرم در محصولاتی از جمله وسایل خانه، دستگیره های لمسی، چوب پنبه و استری های سر بطری ظاهر شدند. در کاربردهای خودرویی نیز شامل کف پوش ها و قطعات لمسی جایگزین TPU ها یا TPV های نرم هستند. Cirihal بیان می کند : " ما قابلیت گسترش خواص و کاربرد Infuse OBC را در آینده می‌بینیم. آمیزه‌کارها می‌توانند آلیاژهای Infuse OBC/TPV را تولید کنند اما تولید Infuse OBC بر پایه TPV بسیار قابل توجه خواهد بود.". به طور کلی او احتمال شانس بیشتری برای استفاده از TPO های نرم در مقایسه با TPV ها پیش بینی می کند. هم چنین شرکت Dow فوم هایی برای محصولات ورزشی، سرگرمی و مصرفی توسعه داده است تا جایی که Infuse OBC می تواند پایین ترین حد جمع شدگی و خواص فشاری را داشته باشد. توسط جایگزینی جزء EPDM، آمیزه هایی با قابلیت رنگ پذیری، پرداخت سطح و زیبایی بهتر تولید می گردد. آمیزه کارهایی که مجوز استفاده از Infuse در TPE ها را دارند شامل GLS، Teknor Apex و CTS در فرانسه می باشند. Joe Kutka مدیر اجرایی توسعه شرکت GLS می گوید قالبگیری تزریقی Dynalloy OBC و قالبگیری دمشی TPO ها در وسایل شخصی، ابزار آلات و دسته های صندلی به کار می روند. این آمیزه ها به دلیل خواص سیالیت بهترشان زیبایی بصری خاصی را به محصول می دهند. آنها هم چنین با PP پیوند داده و در کاربردهای دیواره نازک و غیر چسبناک به کار می روند. بعلاوه آنها نیمه شفاف بوده و انواع رنگ های مختلف را می پذیرند در حالی که در مورد TPV های معمولی محدودیت وجود دارد. Teknor Apex تنها از TPO برای کاربردهای مصرفی و قالبگیری تزریقی صنعتی، قالبگیری دمشی و اکستروژن استفاده می کنند. آمیزه‌های نیمه شفاف و مات در بسته بندی غذا و آشامیدنی‌ها، وسایل اداری، وسایل پزشکی، محصولات آرایشی و شخصی، شیلنگ‌ها، لوله‌ها، درزگیرها، لایی‌ها و کابل/ سیم استفاده می‌شوند. Sanjin Sakhalkar مدیر توسعه بازرگانی این شرکت می‌گوید: "فناوری OBC كائوچوهایی را عرضه نمود که هزینه تولید را کاهش می‌دهد و گزینه‌هایی برای جایگزینی TPE های استایرنی معرفی می‌کند." آمیزه‌های OBC شامل خواصی مانند خواص فشاری، پیری حرارتی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و فرایندپذیری عالی بعلاوه مقاومت پارگی و استحکام بالاتر و زیبایی بصری بهبود یافته می باشند. او می‌گوید که آنها به صورت ورقه‌های نازک و لوله اکسترود می شوند و بسیار محکم و كشسان می‌باشند به طوری که بدون پاره شدن به صورت یک فیلم نازک کشیده می شوند. در آغاز با سختی Shore A 30 تا 75 در دسترس بودند اما اکنون در محدوده وسیعی از سختی از یک رقم تا 90 و بالاتر عرضه می شوند. Levine از شرکت ExxonMobil می گوید Exact و Vistamaxx هر دو برای تولید TPO های نرم به منظور کاربردهای خودرویی و غیرخودرویی بهبود یافته‌اند. Vistamaxx با شفافیت و رنگ پذیری عالی در مقایسه با TPO های شفاف و MIC بیشتر جلب توجه می کند. آنها برای تولید TPV های مختلف نیز به کار می روند. بدون شناخت TPO ها، Elastocon TPE Technologies می‌گوید که بسپار كائوچوی جدید در فرمول‌بندي سری‌هایElastocon SMR جدید در 6 گونه با سختی D 40 تا 65 استفاده می‌شوند. Dave Barkus رییس شرکت می‌افزاید ما فرمول‌بندي را برای به دست آوردن 3 ویژگی شامل براقیت بالا، مقاومت در برابر خراش و مقاومت ضربه دمایی تا زیر -30 F تنظیم کردیم." TPO های مهندسی جایگزین مواد گران مانند آمیزه‌های بر پایه یون‌پار در صفحات بدنه، سپرها و پوشش ضربه گیر برای خودروها، RVها و وسایل نقلیه صنعتی و عمومی می‌شوند. آنها هم چنین برای کنسول‌های مرکزی و قطعات لولایی که به مواد سخت همراه با سیالیت بالا و براق نیاز دارد، استفاده می شوند. قطعات داخلی خودرو روند گسترش در زمیته قطعات داخلی خودرو شامل تودوزی داخلی MIC TPO، قطعات بزرگ قالبگیری TPO یا TPV، پوشش‌های کیسه هوا TPO و درزگیرها و بدنه TPV است. مدیر بازرگانی NAFTA در LyondellBasell فرصت‌های زیادی را برای TPO به جای پلاستیک‌های دیگر پیش‌بینی می‌کند. یکی از این موارد، قطعات لمسی نرم داخل خودرو از جنس Softell از خانواده TPO می باشند. فرایند Catalloy امکان ساخت محصول تکمیلی بدون نیاز به سطح ثانویه یا پوسته با 40 درصد صرفه‌جویی هزینه به جای SEBS، TPU، PVC و PP رنگی را فراهم ساخته است. کاربردهایی مانند صفحات مسطح درب، کنسول‌های مرکزی، قطعات دستگاه‌ها، روکش‌های صندوق، تودوزی صندوق عقب، جعبه داشبورد و تزیینات نرم که می‌توانند جای‌گزین TPV، پوسته‌های PUR و PVC یا TPU را در برمی‌گیرند. "Softell امکان تولید صفحه تمام TPO را می‌دهد. قطعات قالب‌گیری شده Softell به شما فرصت ساخت محصولات لمسی نرم و با براقیت پایین که قبل از این به رنگ نیاز داشت را فراهم می‌سازد. هرچند TPO های دیگری با براقیت کم و مقاوم در برابر خراش وجود دارند، اما مردم هنوز به دنبال سطح نرم و رنگی هستند." Eller به مثالی از صفحات مسطح / قاب مدور درب Dodge Caliber شامل TPV اسفنجي روی یک جزء سخت PP است اشاره می کند. او صرفه‌جویی هزینه را در ساخت I.P. دارای پوست نازک در یک مرحله و یک دستگاه می‌بیند. پوسته‌های شکل‌دهی حرارتی در زیبایی بصری و زیر سازی دارای مزایایی هستند اما آنها به دلیل فرایندهای متفاوت برای تواید قطعات I.P. گران قیمت هستند." A. Schulman این روش را با سری های TPV های قابل فرایند بهبود یافته (ٍEP) Invision به منظور تودوزی داخلی حساس به تماس دنبال می کند. این آمیزه های TPV دارای مقاومت خوب در برابر روغن و تیرگی کمتر مطابق با McCoy هستند. اولین گونه،Invision VX 50 85 Ui EP، با سیالیت بالا است. 85 A TPV برای صفحات مسطح درب 2008 Dodge، Chrysler و Jeep به کار می رود. این صفحات توسط قالبگیری دو مرحله ای یک پوست با ضخامت 2 میلیمتر TPV روی جزء TPO ساخته می‌شوند. McCoy می‌گوید Schulman روی تولید انواع گونه‌ها با سیالیت بالا کار می‌کند و به لایه سومی از اسفنج اولفینی برای بهبود نرمی می‌اندیشد. Dave Mitchell مدیر بازاریابی Dow Elastomers می گوید شرکت، قالبگیری تزریقی دو و سه مرحله ای ساختارهای پوسته-اسفنج با TPOها را ارزیابی می‌کند. او می‌گوید I.P. ها برای این فرایند روی رادار صنعت هستند اما سوددهی اقتصادی تبدیل به هزینه تولید می‌شود. در عمل حفظ دانه‌بندی در پوسته قالبگیری شده و یکنواختی قطعه باید رعایت شود. "امروزه، انتقال از یک سیستم چند جزیی به یک جزء نیاز به طراحی هایی در جهت به دست دادن زیبایی های بصری و لامسه‌ای دارد. بنابراین توسعه پیوسته بسپارها و فرایندها امری ضروری است." در ضمن TPO ها فاصله بزرگی را در PVC و TPE های گران در روکش کیسه های هوا و تودوزی قطعات ایجاد نموده اند. یک دلیل گسترده شدن بهتر کیسه هوا توسط TPO ها در دمای زیر 40 درجه است. وقتی کیسه‌های هوا در فضای داخلی افزایش یابند، قسمت های بیشتری نیاز به مواد نرم و مقاوم در برابر ضربه مانند Mosier شرکت LyondellBasell خواهند داشت. او می گوبد انواع جدید در گروه Sequel 2200 و Hifax شرکت استفاده از TPO ها را در روکش که در مسیر گستردن کیسه هوا است و باید مقاوم در برابر ضربه در دمای پایین باشد. یک مثال Sequel 2326 BDX آمیزه TPO در کف خودروی 2008 Jeep Grand Cherokee می باشد. سطح رگه رگه و منسوج MIC یک روند به سمت شکل ظاهری منسوج مانند در چنین قطعاتی است. نوارهای خوردو در کمتر از پنچ سال، طبق گفته Jonas Angus بنیانگذار و ریس شرکت TPE Solutions، TPV ها به جای EPDM گرماسخت که حدود 80 درصد از نوارها را به خود اختصاص داده است، توسعه یافته اند. او می گوید DaimlerChrysler پیش قدم اصلی در نوارهای TPV است و GM و Ford نیز آنرا دنبال نموده‌اند. علاوه بر هزینه از جمله مزایای TPV می توان به مصرف 10 تا 30 درصد کمتر از EPDM و با وزن کمتر، انعطاف پذیری بهبود یافته و قابلیت بازیافت اشاره نمود. Lynell Maenza مدیر بخش صنایع در شرکت ExxonMobil Specialty Elastomers می گوید که شرکت ما محصولات TPV مانند Santaprene B200 را به منظور قالبگیری‌های لچكي‌ها توسعه داده‌اند. این محصول بدون چسبیدن به پروفایل های EPDM یا TPV های دیگر به خوبی پیوند می‌دهد. گزارش شده است که اتصال EPDM-TPV در نوارهای قبلی از بین رفته‌اند. دو جایزه نوآوری SPE در سال 2007 به محصولات نواری TPV داده شدند. یکی اکستروژن روباتیک و اتصالSantoprene TPV E500 اطراف نوار روی درب در 2007 Dodge Nitro و 2008 Jeep Liberty SUV بود. دیگری به TPV نوار دور شیشه در 2008 Chrysler minivan داده شد. دو پروفایل هم اکسترود شده TPV درون یک وسیله قالبگیری شده قرار می گیرند. لایه سوم شامل TPV سخت و نرم شرکت DSM Thermoplasic Elastomers می باشد. لایه بالایی و قالبگیری شده لچكي از TPV تولید شده توسط فناوري Jyco شرکت Dextor تشکیل شده اند. A.Schulman روی نوارهای بیرونی با اکستروژن همزمان Invision TX، TPV های بهبود یافته و TPE های استایرنی فعالیت می‌کند. اولین کاربرد آن در 2010 GM خواهد بود. واحد محصولات بسپاری مهندسی شرکت Ferro Corp. محصول خود با نام Alcryn MPR را در کاربردهای دور شیشه و درزگیری عرضه نموده است. Alcryn بسپاری بر پایه اتیلن، شبکه ای شده و پلی اولفین کلرینه شده است. قطعات بیرونی خودرو کاربرد TPO ها در قطعات بیرونی دارای سه چالش است: کاهش پیچیدگی ساخت، نیاز به صفحات عمودی و محدودیت رنگ. TPO های جدید در سال‌های اخیر تعادل بهتری را بین مقاومت ضربه و نرمی بالا همراه با CLTE پایین که امکان استفاده از پایه‌های اندک برای قطعات بزرگ‌تر مانند سپرها را فراهم می کند، ایجاد می کنند. در حالی که سپرهای TPO معمولی دارای مدول خمشی MPa 900-700 می باشند، مدول خمشی OEM همان TPO جدیدتر MPa 2000-1500 است. این عامل سبب کاهش زمان بازیافت، طراحی بیشتر و وزن سبکتر می گردد. بخش‌های از TPO توسط پرکننده های ذره ای تالک قالبگیری شده‌اند. به عنوان مثال، BMW X5 اولین سپر تولیدی از TPO پر شده توسط (Daplen EF341AE) 30% talc شرکت Borealis را استفاده می کند. مثال دیگر Smart fortwo اولین وسیله نقلیه با بدنه تمام TPO است. Daplen ED230HP، TPO پرشده توسط 20 درصد تالک با چگالي پایین جایگزین PC/PBT در کاپوت قالبگیری تزریقی، قسمت های جلو، عقب و پهلو می شود. در نتیجه کاهش 15 درصدی وزن خودرو را سبب می گردد. تولیدکننده‌های رتبه‌ي نخست در امریکای شمالی از TPO های از پیش‌رنگ شده استفاده می‌کنند. زیبایی سطح آمیزه‌های از پیش‌رنگ شده مستلزم کنترل کیفیت بهتر می باشند. Teknor Apex می‌گوید بسیاری از موفقیت‌ها در قطعات خارجی کوچکتر به دلیل مقاومت در برابر شرایط جوی و براقیت بالا صورت می‌گیرد. مطابق با نظریه شرکت Dow، توسط MIC عمق رنگ کاهش می‌یابد. در TPO رنگی به آستري، پوشرنگ و روپوشه‌ي شفاف نیاز است. بنابراین روش تولید TPO بدون نیاز به مواد ذکر شده توسط شرکت Dow طراحی گرديده است. TPO رنگی- فلزی MIC مقاوم در برابر خراش (Indure) ساخت شرکت LyondellBasell در تولید قطعات بیرونی استفاده می شود. بخش Class A از Indure X-76، 35-MFR TPO جایگزین TPO رنگی می شود. کاربردهای جدیدتر برای Indure MIC شامل شبکه بلندگو خودروی 2008 Pontiac Torrent و پوشش سپر جلو و عقب Suzuki XL7 به جای آلومیینم پوشش داده شده می باشند. Dow می گوید "ما OEM های گروه Indure TPO را به منظور طراحی براقیت بالا و پایین، دانه دار یا سطح صاف، قطعات داخلی و بیرونی استفاده می کنیم. ما می توانیم 75 درصد رنگهای موجود را به دست آوریم." کاربردهای غیر خودرویی کاربردهای صنعتی و حساس به تماس استفاده پیوسته TPO و TPV ها در وسایل، محصولات شخصی و درزگیرهای ساختمان را سبب می شوند. Robert Eller از توسعه TPO انعطاف پذیر در کاربرد بام مسطح می‌گوید. TPO های نرم بر پایه Vistamaxx اتصال عالی به PP برای محصولاتی مانند ریش تراش، وسایل ورزشی و گیره های خودکار نشان می دهند. آنها سعی در جایگزینی SEBS دارند. بسیاری از TPO های غیر خودرویی در کاربردهای پزشکی و وسایل شخصی استفاده می شوند. این مواد جایگزین TPU یا SEBS در دستگیره های لمسی می شوند. ExxonMobile استفاده از Santoprene TPV به عنوان مواد پیوندی در 12 ماه گذشته را توسعه داده اند. یکی از جدیدترین این مواد Santoprene B500 است که اولین TPV پیوندی به نایلون می باشد. اتصال بین TPV و تایلون نیازمند به حرارت و فرایند دو ضربه ای در دستگاه ویژه ای و تجهیزات گران قیمت است. انواع B500 برای انجام اتصال توسط لایه های نازک (0.5 میلیمتر) بکار می رود. کاربردهایی مانند کلیدهای حساس به تماس در آشپزخانه و وسایل برقی، درزگیرها و لایی ها تلفن های همراه و ماشین ظرفشویی را شامل می شوند. این شرکت TPV های بازیافتی را به منظور جایگزینی رابر و TPE های دیگر در کاربردهای دیواره ضخیم عرضه نموده است. Santoprene TPV M500 زمان فرایند را تا 20 تا 30 درصد در اجزاءیی مانند دو شاخه، ضربه گیر، جداکننده ها و پایه موتور کاهش می دهد. DSM استفاده از TPV های نرمتر را در کاربردهایی که می توانند جایگزین آمیزه های رابر و TPE های گران شوند، پیش بینی می کند. در حالی‌که بسیاری از TPV ها سختی A 55 تا D 50 دارند اما Sarlink دارای سختی A 20 می باشد. گروه جدیدی از TPV های اولفینی شرکت Kaneka Texas در دسترس است. مدیر بازاریابی David Marshal می‌گوید Sibstar TPV پلی‌ایزوبوتیلن شبکه‌ای شده سیلان (PIB) در ماتریس PP یا HDPE می‌باشد. مستربچ‌هایی با كائوچوي PIB مانعی در برابر نفوذ گاز و رطوبت بوده و خواص فشاری پایینی در دماهای بالاتر دارند. آنها در درزگیری محصولات غذایی و شیلنگ‌های مهندسی به منظور فرایند مواد غذایی و يخچال ها استفاده می‌شوند. TPO های شفاف توسعه یافته توسط Mitsui Chemicals در لوله های انعطاف پذیر، لنزها و فیلم ها به کار می رود. هم چنین PP برای افزودن چقرمگی و محدود نمودن تنش سفید شدگی با حفظ شفافیت به آن اضافه می شود. Nitro TPO دارای ساختمانی نانوبلوری است. در حالی که TPO نواحی بلوری در ماتریس ریخت دارد، اما Nitro در زیر میکروسکوپ الکترونی این نواحی را نشان نمی دهد. در عوض Nitro شبکه سه بعدی مارپیچ از بخش های بلوری در ماتریس بی ریخت دارد. Mitsui به ترکیبی از خواص شفافیت، الاستیسیته و مقاومت در برابر حرارت، نرمی و دانسیته پایین اشاره می کند. ExxonMobil و Ferro بسپارهای Santoprene و Alcryn MPR را جایگزین PVC یا PE شبکه ای شده در کابل و سیم معرفی می کنند. گروه جدیدی از TPV شامل PP به عنوان ماتریس می باشند اما از كائوچو استایرنی به عنوان رابر تشکیل شده است. Teknor Apex، SBC دسته ای استایرنی یکنواخت را در Uniprene XL با بازگشت کشسان طولانی مدت، مقاومت بهبود یافته در برابر روغن های داغ و حلالها و استحکام کششی بالاتر در مقایسه با TPV های معمولی جایگزین EPDM معرفی می کند. Teknor Apex مقاومت در برابر حرارت را تا 150 درجه توسعه داده اند. ورق گرماشکل دهی TPO TPO های با مقاومت ذوب بالای Dow برای گرماشکل‌دهی قطعات بزرگتر مانند RV عرضه می‌شوند. این مواد شامل كائوچوهای 7387 و Engage 7487 هستند که نسبت کشش 1:3 را تا بالای 1:9 با حفظ ضخامت دیواره افزایش می دهند. ورق‌های TPO شامل ورق‌های چند لایه Exultra از Premier Material Concepts (PMC) که به عنوان ماده ای ارزان و قابل بازیافت به جای ABS در کاربردهایی مانند کنسول ها، مبلمان اداری و تجهیزات نظامی استفاده می شوند. هم چنین به جای PVC و FRP گرماسخت در وسایل نقلیه ریلی، RV و تراکتور ها به کار روند. PMC لایه سومی TPO مقاوم در برابر شرایط جوی، لایه میانی اسفنج كائوچو اولفینی و لایه مرکزی TPO مقاوم در برابر ضربه را پیشنهاد می کند. نوع دو لایه ای از TPO مقاوم در برابر شرایط جوی بر روی TPO مقاوم در برابر ضربه تشکیل شده است. در هر دو مورد چقرمگی بهتری نسبت به ABS، مقاومتر در برابر رطوبت و خراش نشان می دهد. هم چنین ورق‌ TPO شرکت Spartech با قابلیت فرایند پذیری بهبود یافته به منظور RV، اتوبوس، تراکتور و کاربردهای دریایی معرفی می شود. محصولات ورقه ای Extreme از سه نوع تشکیل شده اند که فرایند پذیری وسیع‌تر، کنترل خمش بهتر و زیبایی را فراهم می‌کنند. یک نوع جایگزین FRP دارای براقیت پایین، متوسط و بالا هستند و نوع دیگر که به فیلم اکریلیک Korad محدود می شود، براقیت و مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی را داراست. اولین کاربردها قطعات بیرونی RV (8×10 فوت) می‌باشد. از موارد دیگر می توان به جایگزینی ABC در سپر تراکتور، قسمت‌های عمودی و پوشش‌ها و قایق پارویی اشاره نمود.



گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1392/12/25     
تعداد مشاهده :4567
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : علم مواد


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 119
تاریخ :1403/2/17
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.